Kärsitkö jatkuvista vatsakivuista ? Apua Fodmap- ruokavaliosta ?

Puuro

Aina turvottaa ? Tämä oli tuttu tunne minulle lähes vuoden ajan, kunnes tajusin hakeutua lääkäriin. Olen aina ollut herkkä vatsainen, mutta olen voinut syödä normaalisti eikä se ole rajoittanut elämääni. Viimeisen vuoden aikana vatsakivut ovat kuitenkin olleet melkein arkipäivää. Oireet alkoivat jatkuvana turvotuksena ja olo oli raskas.  Mahani oli kova kuin ilmapallo tai aivan sekaisin. Kultaista keskitietä ei vain löytynyt. Lopulta saatoin syödä buranaa monta päivää putkeen, koska kipu oli jatkuvaa. Olin turhautunut ja kokeilin kaikkea. Jätin vehnän pois, söin paljon salaatteja ja urheilin, mutta mikään ei tuntunut auttavan.

Menin lääkäriin ja useitten verikokeitten jälkeen kaikki näytti normaalilta, joten lääkäri otti puheeksi stressin. Tajusin, että olen kokenut kaikenlaista viimeisen vuoden aikana ja olen elänyt hektistä elämää. En ollut edes ajatellut, että vatsavaivat voisivat johtua stressistä. Kiireiseen elämään ja stressiin yhdistettynä kova treeni sekä vähähiilihydraattinen ruokavalio eivät olleet vatsalle paras mahdollinen yhdistelmä.

Lopulta diagnosoitiin ärtyneen suolen oireyhtymä (IBS), joka on hyvin yleinen toiminnallinen vatsavaiva, varsinkin naisilla. Tyypillisiä oireita ovat vatsanturvotus, närästys ja epämääräiset vatsakivut, Myös mielialan vaihtelut ja univaikeudet kytkeytyvät ärtyvään suoleen. Inhottavinta on oireiden epämääräisyys ja vaihtelu. On siis hyviä ja huonoja päiviä.

Mikä ihmeen Fodmap ?

1546527

Helpotuksen vatsa ongelmiini olen löytänyt Fodmap-ruokavaliosta, jossa vältetään niin sanottuja fodmap-hiilihydraatteja, jotka tuottavat kaasua suolistoon. Tietyt hiilihydraatit eivät siis imeydy suolistoon normaalisti vaan aiheuttavat vatsakipuja .

Erityisesti fodmap-hiilihydraatteja esiintyy kasvikunnantuotteissa, kuten sipuleissa, pavuissa, kaaleissa ja kivellisissä hedelmissä (omena,päärynä,vesimeloni). Lisäksi keinotekoiset makautusaineet, hunaja, vatsajugurtit ja laktoosi aiheuttavat minulle vatsanväänteitä.  Jouduin luopumaan myös ruisleivästä ja cashewpähkinöistä, joita söin lähes päivittäin. Nämä olen korvannut 100% kauraleivällä ja saksanpähkinöillä. Lisäksi olen jättänyt pois esimerkiksi vehnän, ohran ja useita kasviksia.

Mitä sitten voi syödä ?

blogg

 

 

 

 

 

 

 

 

Ärtyvän suolen oireyhtymässä kuidun saaminen on ehdottoman tärkeää suoliston toiminnalle. Kuituja saan esimerkiksi pähkinöistä (poislukien cashewpähkinä), siemenistä, kaurasta, marjoista ja kasviksista. Lisäksi apteekista saatavat kuitulisät ovat hyviä varsinkin täysin gluteenitonta ruokalvaliota noudattavalle. Suolistomme on kuin koneisto, joka tarvitsee myös rasvoja toimiakseen ja hyviä rasvoja saan erilaisista öljyistä, pähkinöistä ja avokadosta. Proteiinin lähteinä käytän normaalisti kanaa, kanamunaa, lihaa ja kalaa. Makean himon yllättäessä kaapistani löytyy banaania, marjoja tai raakasuklaata. Tärkeintä ärtyvän suolen hoidossa on oikean ruokavalion löytäminen, se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi sinulle.

Tällä hetkellä oma ruokavalioni on gluteeniton ja laktoositon, mutta en ota turhaa stressiä siitä mitä voin tai uskallan syödä. Ruokavaliossani suosin puhtaita raaka-aineita sekä vitamiini -ja proteiinilisiä. Mielestäni ei kuitenkaan kannata liioitella ruokavalion suhteen, vaan kokeilla rauhassa mikä sopii omalla vatsalle.  Kuuntelen omaa kehoani ja syön sen mukaan mikä tuntuu hyvälle. Ei maailmani ei kaadu yhteen kakkupalaan, jos sitä oikein tekee mieli, vaikka vessa saattaisikin kutsua hyvin äkkiä.  Riittävä veden juonti on myös tärkeää ja vettä kuluukin noin 3 litraa päivässä. Vesi pistää kuona-aineet liikkeelle, mikä kirkastaa ihoa ja piristää mieltä.

Mikä muu avuksi ?

Säännöllinen liikunta ja kunnon yöunet helpottavat suolen toimintaa. Tästä syystä säännöllinen elämänrytmi on omalla kohdallani osoittautunut erityisen tärkeäksi. Eläessäni hektistä elämää ruokailuajat, liika liikunta ja vähäiset yöunet purkatuivat jatkuvana sressinä ja sitä kautta vatsaongelmina. Olen oppinut kunnioittamaan ja kuuntelemaan omaa kehoani, kun voi hyvin fyysisesti voi myös hyvin henkisesti. Nykyään treenaan salilla 4-5 kertaa viikossa ja 1-2 päivää viikosta pyhitän levolle.  Lisäksi aerobinen -ja arkiliikunta pitää vatsani kunnossa.

Tietyissä asioissa vaadin itseltäni edelleen täydellisyyttä, mutta olen oppinut antamaan itselleni myös anteeksi ja hyväksymään epätäydelliset piirteeni, sillä ne tekevät minusta juuri minut. Itsensä ruoskiminen on kuitenkin hyvä joissain asioissa, erityisesti treenatessa ;). Rennompi asenne elämään ja tekemiseen ruokkii koko kehon hyvinvointia ja jaksamista. Positiivisuus vie elämässä pitkälle ja sillä tiellä aion jatkossakin pysyä ! Kaiken ei tarvitse aina olla niin vakavaa 😉

On ihmeellistä miten pienillä elämänmuutoksilla voi saada ihmeitä aikaan omassa jaksamisessa. Siirryttyäni fodmap-ruokavalioon olen vihdoin päässyt eroon jatkuvasta turvotuksen tunteesta ja vatsakivuista. Parasta on se että en ole joutunut luopumaan mistään täysin vaan olen pystynyt korvaamaan eri ruoka-aineita toisilla ja näin myös samalla  päässyt oppimaan uusia tapoja syödä terveellisesti. Oloni todella kevyt ja energinen ja pystyn treenaamaan entistä tehokkaammin. Suosittelen ihmeessä kokeilemaan fodmap-ruokavaliota, jos kärsit jatkuvista vatsavaivoista!

blooog

 

 

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s