Lepoviikolla laitetaan ruokavalio ja henkinen puoli kuntoon

14448762_1336775379696209_7049254793609915300_n

Kun treeni ei kulje kolmatta päivää putkeen ja väsyttää on hyvä pysähtyä kuunteleman omaa kehoa.Olisiko kevyemmän viikon paikka ? Omaan treeniohjelmaani kuulu lepoviikko noin 4 viikon välein ja tämä auttaa minua todella paljon palautumista ajatellen. Joillekkin lepoviikko tarkoittaa kevyempää treeniviikkoa, jossa ”lihaksia ei kuluteta loppun asti”. Itse tykkään enemmän pitää ihan täysin rentoutusviikon tietyin väliajoin, sillä treenaan mieluummin kunnolla tai sitten en ollenkaan. Jotta saan kaikki irti itsestäni kehoni tarvitsee joskus täysin jotain muuta kuin treenaamista. Kukin kuitenkin tavallaan omaa kehoa kuunnellen niin hyvä tulee.

Mitä lepoviikolla sitten tehdään, jos ei treenata ?

Lepoviikolla teen yleensä pieniä kävelylenkkejä ja rentoumisharjoituksia, esimerkiksi putkirullailua ja venyttelyä. Pyrin nukkumaan paljon ja syömään hyvin. Lepoviikon ajan keskityn myös erityisesti henkiseen jaksamiseen, koska mielestäni fyysinen hyvinvointi lähtee henkisestä hyvinvoinnista.

Kehitys tapahtuu luonnollisesti epämukavuusalueellla, mutta liika ankaruus itseään kohtaan ei pitkällä tähtäimellä ole paras tie tulosten saaavuttamiseksi. Tästä syystä, jos keho tuntuu väsyneeltä eikä treeni kulje moneen päivään on ok levätä ja antaa keholle aikaa palautua. Mielestäni sanonta ”ainoa huono treeni on se, joka jää tekemättä” ei edistä kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvää oloa. Eli jos kehoni on todella väsynyt tai pieni flunssa vaivaa jään mieluummin kotiin lepäämään kuin vetämään hikitreenin verenmaku suussa. Kehon ollessa jatkuvassa rasitustilassa pitkään ilman lepopäiviä voi ja on jopa vaarallista.

motiva

Olen oppinut itsekriittisyydestäni paljon viime vuosien aikana. Vaikka rakastan treenata kovaa ja monta kertaa viikossa olen oppinut, että liikunnan ei todellakaan tarvitse aina olla niin suorituskeskeistä ja tavoitteellista. Tästä syystä lepoviikolla en suunnittele etukäteen miten tai milloin liikun, tällä tavoin vältän kaiken stressin siltä varalta, jos suunnitelmat menisivätkin pieleen. Kaikilla on tietysti omat motiivinsa liikkumiseen, mutta mielestäni liikunnan tulisi lähteä sisäisistä motiiveista, kuten ajatuksesta että liikunta on kivaa ja siitä tulee hyvä fiilis. Monella on taas ajatus siitä, että minun täytyy juosta 10km tai tehdä kymmenen kyykkyä, jotta tästä on hyötyä ja koska kaikki muutkin tekevät niin. Kukin tavallaan, mutta ainakin omalla kohdallani pidemmällä tähtäimellä tuo sisäinen halu liikkumiseen kantaa pidemmälle, kuin ulkoiset motiivit.

Fyysinen kunto ⇔ henkinen kunto

 

Muutama päivä sitten törmäsin netissä henkisen hyvinvoinnin kuntotestiin. Mielenkiintoinen satttuma, sillä olimme juuri parhaan kaverini kanssa miettineet henkisen hyvinvoinnin tärkeyttä. Henkisen hyvinvoinnin testi sisälsi noin kymmenen kysymystä omista fiiliksistä viimeisen kuukauden ajalta ja tämä sai minut miettimään omaa henkistä jaksamistani uudesta näkökulmasta. Elämme yhteiskunnassa, jossa saamme kokoa ajan informaatiota siitä kuinka pitäsi syödä ja liikkua oikein, mutta se kaikista tärkein eli henkinen puoli jää usein vähemmälle.

healthy3-jpg

Minulle parasta henkistä terapiaa ja palautumista on juttelu hetki parhaitten kavereitten tai perheen kanssa. On rentouttavaa päästä purkamaan omia ajatuksia, iloja ja murheita. Saan todella paljon positiivista energiaa näistä hetkistä. Kiitos tästä kaikkille tärkeille ❤ ! Näiden hetkien ansiosta löydän aina asioista uusia näkökulmia, jota kautta pystyn kehittämään itseäni asiassa kun asiassa. Ehkä sitä jollain tavalla sokaistuu itselleen ja omille tuntemuksilleen, jos niitä ei pääse jakamaan jonkun kanssa.

Ruokailutottumukset kuntoon

Viime kerralla, kun pidin lepoviikon keskityin erityisesti ruokailurutiineihin eli herättelin kehoa kuinka sitä syötiinkään. Kesän jälkeen yleensä herkuttelukierre jää päälle tavalla tai toisella, joten syksyllä on hyvä ottaa itsestään niskasta kiinni ja tarkistaa ruokailutottumukset kuntoon. Yksinkertaisesti join enemmän vettä kuin normaalisti ja söin tasaisesti kolmen tunnin välein. Jätin siis hetkeksi pois sokerin, kaikki viljat, punaisen lihan ja muut höttöhiilarit sekä söin enemmän marjoja, vihanneksia, juureksia ja hedelmiä yhdeksän päivän ajan. Sain taas kaipaamani lisäenergiat takaisin ja tuo inhottava turvotuksen tunne poistui. Parasta !!  Ja kaupan päälle muutama senttikin lähti vyötäröltä ja painoa tippui – 3kg ! Ihan mahtavaa! Olen todella tyytväinen, sillä en olisi uskonut, että aineenvaihdunta vilkastuu jo heti muutamassa päivässä. Opin taas paljon omasta kehostani, mikä sopii minulle ja mikä ei. Punaisen lihan aion jättää jatkossa kokonaan pois tai ainakin vähennän sitä rutkasti, sillä se tekee oloni jotenkin raskaaksi ja osa mahaoirestani ovat selvästi siihen kytköksissä. Suosittelen ehdottomasti kaikkia tsekkaamaan omat ruokailutottumukset, sillä ne vaikuttavat sinuun kaikintavoin halusit tai et ! 🙂 Kiitos tästä ystäville jotka rohkaisivat minuakin tsekkaamaan ruokailutottumukset kuntoon !

14720384_1368804796493267_8877754318504814227_n

PS. Voit seurata arkipäivääni myös täältä ↓ käykäähän lisäämässä !;)

snapchatissa: hennaheijj

instagramissa: hennaheijjj

Energistä viikkoa kaikille !

– Henna

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s